epäSOME

Kanssakäyminen, vuorovaikutus; tämä taitaa olla sosiaalisuutta. Epäsosiaalisuus on ymmärrettävissä, mutta mitä on sosiaalisuus sosiaalisessa mediassa, SOME:ssa? Olenko minä epäSOME?

Sosiaaliseksi määrittely voi perustua sekä frekvenssiin että intensiteettiin. Moni hallitsee elämäänsä olemalla selektiivinen sosiaalisissa kontakteissaan, mutta panostaa todelliseen läsnäoloon ja vuorovaikutukseen.

Jos minä en ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, minä voin silti olla SOME- tai epäSOME-ihminen.

Harrastuksissa voin olla kokeileva utelias kokeilija ja voin myös jättää osan harrastukista pois joko tilapäisesti tai kokonaan unholaan. Ihmissuhteissa on komplisoitua jättää sivuun ystävyyssuhteita. Sekä itsessä että toisissa ihmisissä syntyy tunnepohjaista arviointia mitä on tapahtunut, onko jotain mitä en hahmota tässä tilanteessa, onko oltava huolestuneita kadonneista ja vetäytyneistä?

Ystävyyssuhteissa ei ole hyötyminen esillä, sosiaalisessa kanssakäymisessä on toiminta, ajattelu tai viihtyminen keskeistä.

SOME on sekä ystävyyttä että tavoitepohjaista vuorovaikutusta. Onko SOME rajattu osa vuorovaikutusta vai yleistermi, mikä sopii myös aikaan ennen internet, tekstiviestit, …? Halu erottaa elektroninen vuorovaikutus on osin keinotekoista, sillä lankapuhelimella on soitettu jo vuosisata. Siihenkin liittyi tarve oppia uusi tapa olla vuorovaikutuksessa sekä asenteet sen paremmuudesta kynätuotoksiin kirjekuorissa.

Pikaisuus, kiireisyys, odotus pikaisesta reagoinnista; sitä elektroninen vuorovaikutus tukee, mutta se on laajempaa vuorovaikutusta kuin kahdenvälisyys. SOME:ssa on välineitä ja toimintatapoja kahdenvälisyyteen, mutta SOME:n luonne on enemmän avoimuutta ja ryhmävuorovaikutusta. Pikaisuus, kiireisyys jää sivuun ja saavutettavuus taskulaitteilla korostuu. Sosiaalisuus ei ole jatkuvaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta. Harkinta, valinta ja reagointi – jos ylipäätään on tarve reagoida – pohjaa omaan selektiivisyyteen ja keskittymiseen.

Jos oppimista tapahtuu kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, niin oppimisen mahdollisuuksia myös SOME:n avulla voi pitää yhtenä mahdollisuutena opetukselle ja oppimiselle. Mirja Tarnasen ääneen lausutut ajatukset ovat jääneet mieleeni: Voi, olisimme niin paljon pidemmällä, kun kaikkien ei tarvitsisi oppia samassa paikassa ja samaan aikaan.

 

Jätä kommentti